Lansare de carte: “Sterilet” de Carol Hârşan
7 septembrie 2011 | CentrulBrancusi.ro
Jurnalistul Carol Hârşan îşi lansează vineri, 9 septembrie, 2011, la Târgu Jiu, volumul “STERILET”, într-un eveniment organizat de Centrul Municipal de Cultură “Constantin Brâncuşi”. Despre carte, autorul vorbeşte astfel: “O carte mixată între Timpul ineluctabil şi experienţele care au umplut foile albe ale zilelor devenite trei decenii.”
“Fără compromisuri, de o ironie acidă, fără false speranţe, cu exprimarea brută a unor opinii fără echivoc, cartea şochează prin puterea faptului sincer şi a trăirilor intense, eliminînd orice formă de surogat. Timpul, Iubirea şi Binele sînt personajele principale contrapuse Răului, degradării, dezumanizării şi … uitării. Sau, despre cum poate un om într-atît de muritor să facă lucruri atît de deosebite care să îl apropie de divin?
Pentru că în faţa complexităţii uluitoare a fiinţei şi a lumii nu pot decît să rostesc un verb în cele trei aspecte esenţiale ale sale: a fi – a şti – a înţelege. De aceea vorbim aici despre o carte care se scrie şi după ce ultima pagină a fost citită.
Şi mai e vorba de un regret: păcat că atunci cînd înţelegem cel mai mult, timpul nostru este aproape expirat.
Dar ce minunat este drumul pînă acolo!
Aceasta este o resemnare creativă, dincolo de orice zîmbet amar. Între liber-arbitru şi disimularea specifică multor oameni pot fi încheiate tratate secrete ale coexistenţei, dar omul structural rămîne divizat între bine şi rău. E rău că aceasta se întîmplă, e bine că un echilibru relativ stabil, se păstrează.
Nu mă pretind a fi un model, dar în mod sigur pot fi un verb care declanşează lucruri, procese şi minime răspunsuri.
Veţi găsi şi dumneavoastră cîteva, citind această carte-radiografie de suflet.”
“Sterilet” de Carol Hârşan – “O carte bună despre Rău” – prof. dr. Elena Roată
7 septembrie 2011 | CentrulBrancusi.ro
O carte bună despre Rău, factorul X, de la întemeierea lumii până azi. Mereu treaz (“nu se odihneşte niciodată”), Răul legitimează şi îşi adjudecă noi teritorii. E prolix, imprevizibil şi pervers. Şantajează Binele, care se ascunde sub « fardul gros al ipocriziei ». Dar, mai ales, manipulează omul, care, din păcate, e setat greşit.
O carte bună despre o Lume ticăloşită, contaminată de ură, dispreţ, nesimţire şi nepăsare. Infernul a învins, e netemător, stă nestingherit la vedere, la lumina reflectoarelor şi la dispoziţia poftelor sălbatice. Dinspre Rai, niciun semn. Dincolo dospeşte viul, care secretă, în mod paradoxal, Moartea.
O carte bună despre un popor, care se sminteşte (a se citi: care se îndepărtează de credinţă), SE DEZ-DUMNEZEIEŞTE, cum îi place autorului să scrie. O retorică a văicărelii, a adulaţiei excesive, a gesturilor de faţadă împinge poporul român spre agonie. Singura şansă pentru acest neam este de a-şi ridica, treptat, capul dintre mormanele de coji de seminţe şi răcnete de manele. Promiscuitatea non-acţiunii, absenţa întrebărilor, suficienţa şi convenţiile ucid spiritul.
Autorul cărţii, Carol Hârşan, a ales să fie un cronicar suprarealist (a se citi: călare pe realitate – precum a voit însuşi scriitorul). Şi-a dorit să radiografieze o lume ca un « teatru malign şi asasin ». Şi, mai presus de orice, a ales să trăiască fără să ignore trăirile, să se mire, să se întrebe, să iubească şi să se iubească, descoperindu-se mereu.
Scriitura lucidă, devoratoare, ofensivă şi pragmatică explică titlul acestui eveniment editorial: « Realitatea, ca o versată prostituată, şi-a montat un imens sterilet. El tinde să înglobeze fragmente cât mai mari de oameni, reliefuri şi lucruri, digerate într-o monotonă şi putrindă combustie. »
Prof.dr.Elena Roata
Poeme de Carol Hârşan
VIAŢA ÎN SICRIUL DE STICLĂ
Viaţa-n sicriul de sticlă
Îşi are canoanele ei
Gînduri răzleţe se plimbă
În aer cu miresme de tei.
Dar ce-i important mi se pare
Că jocurile sînt toate făcute
Degeaba îşi ascund trişorii
Mutrele nerase şi mute.
Deliberat fu acest monument
Plasat în sicriul de sticlă
Sarcofagul – ştiut transparent
O şansă mai ’naltă implică.
Zadarnic vor vrea exegeţii
Peste ani să pătrundă momentul.
Vin – iată! – din mare bureţii
Vor rade de tot monumentul.
Se mai văd doar locuri comune
Crătiţi creveţi de cristal
Cărţi lumînări şi costume
Potcoava pierdută de-un cal.
S-a amînat din nou Învierea
În sicriu-i doar un rest de ecou
Iar vîntul poartă aiurea
Scrisoarea de la domnul Godot.
De nicăieri s-a trezit să apară
O căţea cu ochii de sticlă
Ce-n clipa aceasta precară
Păşeşte gravidă şi tristă.
COBAI LA SOARE
Sînt rare momentele în care cobaiul este liniştit
Atunci cînd “din liberă voinţă” iese pe o terasă înverzită
La amiază
Şi se odihneşte la soare
Fără să-şi dea seama că Experimentatorul i-a permis aceasta
Doar să urmărească un anumit comportament.
În rest viaţa lui lipsită de soare
Stă sub o singură permanentă
Înspăimîntătoare ameninţare:
Aceea a mîinii care nu tremură cînd ţine ferm o seringă.
Există ceva din viaţa reală pe care cobaiul
Nu-l va cunoaşte niciodată.
Acel ceva este conceptul de “vînătoare”.
Relaţia vînat-vînător nu se poate aplica celui ce a venit
Pe lume cu un singur mesaj:
Voi fi un sacrificat anonim.
Jocul şanselor este apanajul exclusiv al fiinţelor libere.
În şirul nesfîrşit al cobailor folosiţi
Pentru cea mai ambiguă justificare – “Progres”
Mă regăsesc şi eu – efemer
Cu sensul ne-nţeles.
Sau poate… fără sens.
Poate.
SUFLERUL RAIULUI
Şi Raiul a avut o cuşcă a suflerului.
Cineva de acolo
Îi şoptea lui Dumnezeu
Fragmentele de Facere
La care ezita sau pe care le uitase.
Din Păgînime a fost recrutat suflerul
Ca unul ce pe toate le ştia.
Cînd ceva nu-i ieşea – Facerea
Nu-i un lucru atît de simplu
Nici măcar pentru El – privea
Oblic în jos
Ca într-o profundă concentrare.
De fapt
Privea spre locatarul cuştii suflerului.
Apoi
Ca printr-o tainică iluminare
Acţiunea se relua.
Se înţelegeau atît de bine
Încît nu-ţi dădeai seama
Cine îşi cunoaşte rolul mai desăvîrşit:
Dumnezeu sau suflerul Său?
Dar în timpul din urmă
Văd ezitări mai ample sau chiar
Uitarea unor fragmente întregi.
Ici un popor prea asuprit
Colo o poveste cu prea multă moarte
Dincolo un cataclism.
Toate aceste ciudate observaţii
Mă duc tot mai mult la gîndul că
Suflerul a murit.
A TIMPULUI POFTĂ, IUBIREA
Orele atîrnă de iubita mea
Sînt ţesătura rochiei de nuntă
O eternitate ticăie în ea
Iraţională pentru cel ce-ascultă.
Trupul ei e-a Timpului substanţă
Şi-n el visez, avid-crepuscular
Păşind între a gleznelor distanţă
Echidistant între neant şi har.
Mişcările ei line cu foşnet transcendent
Îmi ascut urechea de ivoriu.
Transraţionalul urmărit atent
Mă-mpiedică să cad în derizoriu.
Iubita mea e Timp şi fără rochii
Pe sfîrcuri ard clepsidrele-pojar
Iar pîntecul adăposteşte ochii
Miraţi ai unui viitor calvar.
Deşi mă trec, mă regăsesc statornic
Prea tînăr copt, adun cu grijă mierea
Cînd degete ca ace de ceasornic
Îmi zgîrie cu-atîta sete pielea.
LUXOSUL BANCHET AL IPOCRIZIEI
Ce te faci cînd nu mai poţi face nimic
Cînd ce faci nu mişcă nici măcar
Sprînceana îngerului păzitor?
Vînd idei la cursul zilei – indulgenţe postmoderne.
Sînt bisturiul analitic ce-şi cîntă tumoarea.
Răţuşca cea urîtă viitoare lebădă
Faptul că eşti pretenţios te costă enorm.
Rămîn: umorul ca evaziune şi puritatea ca simbol.
…Neamţul care a luat cenuşa unor evrei
Arşi laAuschwitzşi a pus-o într-o clepsidră
Spunînd “la muncă băieţi!”…
Uneori mă simt ca cenuşa aceea
În gîtul unei clepsidre care măsoară timpul
Ratării şi al morţii mele.
Cineva totuşi întoarce cu regularitate clepsidra.
Fă-ţi un bine. Redu calvarul la esenţial
Nu-l subţia cu alcooluri proaste. Un om
E locuinţa unor lumi imaginare.
Nici boala nu se oploşeşte în atîta singurătate
Nimeni nu cheltuieşte viruşi pe un condotier al pierderii.
În fiecare zi nu fac decît să elaborez tactici.
Ce a mai rămas din copilăria ta?
Ce nu ţi s-a furat încă?
Astăzi constaţi ineluctabilul cinism al intelectului.
Şi eu am un demon al meu.
Îl văd adesea cînd privesc în oglindă.
Îl bărbieresc în fiecare dimineaţă.
Îl trimit în oraş să-l simtă şi să-l şicaneze.
Seara în spaţiul îngust dintre lumi
Îmi spune şoptit
– Îţi trebuie mult curaj prietene
Să suporţi în-carnarea aceasta!
Exceptional e putin zis!
🙂
🙂 Szervusz Carol I.
Gratulálok a „Sterilet” megjelenéséhez, sajnos nem olvastam. Véletlenül jutott a tudomásomra (úgy hogy valamilyen belső legyintés nyomán rákerestem a nevedre), hogy van és hogy annyira jó, hogy emberek elájulnak a gyönyörtől. Remélem egyszer majd csak hozzájutok 🙂
Sa auzim numai de bine ,
cmd, Judit 🙂